Ważenie pojazdów w Łodzi
« Przejdź do listy aktualnościW Łodzi ruszył dawno zapowiadany system ważenia pojazdów. Składa się on z preselekcyjnej wagi umieszczonej w nawierzchni ul. Zgierskiej u zbiegu z ul. Piaseczną. W tym miejscu system dokonuje wstępnego ważenia, rejestrując przekroczenie dopuszczalnych parametrów oraz numer rejestracyjny pojazdu. Dane te wyświetlane są na tablicy umieszczonej na skrzyżowaniu ulic Zbierskiej i Al. Włókniarzy. W przypadku stwierdzenia przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu lub nacisku osi system poinformuje kierowcę pojazdu o konieczności zjazdu do punktu dokładnego ważenia zlokalizowanego u zbiegu ulic Włókniarzy i 11 - go Listopada. System nie bez powodu zlokalizowany został na głównym węźle komunikacyjnym Łodzi, gdyż ma za zadanie wyeliminowanie z ruchu wjeżdżające do miasta pojazdy załadowane w sposób przekraczający dopuszczalne normy. Idea godna pochwały, system nowoczesny i na dodatek inteligentny. Po co jednak wydawać pieniądze na skomplikowany i kosztowny system preselekcji, skoro pierwsze dni jego funkcjonowania dowodzą jego innego przeznaczenia. Spośród dotychczas zważonych pojazdów znaczna ich część sprowadzona została na punkt ważenia z odległych obrzeży Łodzi o czym donosi wielu kierowców zgłaszających się do nas. Taniej byłoby zakupić wagi przenośne i przygotować miejsca do ważenia. Miało być dobrze, wyszło jak zwykle.
Poniżej kilka wskazówek na co zwrócić uwagę podczas ważenia pojazdu.
Czego się spodziewać podczas ważenia:
Do kontroli nacisków osi oraz DMC pojazdu, długości, szerokości i wysokości pojazdu uprawnieni są funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego oraz Policji. Pojazdy przekraczające granicę Rzeczypospolitej Polskiej oraz poruszające się w strefie nadgranicznej mają także prawo kontrolować Straż Graniczna i organy celne.
Każdorazowo, gdy ważenia pojazdów dokonują funkcjonariusze innych służb, pamiętać należy, że kontrola taka jest niezgodna z prawem.
Ważenie pojazdów jest kontrolą przeprowadzana na podstawie ustawy o drogach publicznych, w trakcie której dokonywane mogą być pomiary:
- dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu
- dopuszczalnych nacisków osi pojazdu wraz z pomiarem ich odległości (koniecznie)
- wymiarów pojazdu w zakresie długości, szerokości i wysokości
Masz prawo:
- żądać w trakcie kontroli okazania świadectw legalizacji wag oraz pochyłości terenu (masz prawo się z nimi zapoznać)
- porównać numery fabryczne na wagach z tymi, które zostały wpisane do protokołu z kontroli oraz świadectwa legalizacji
- sprawdzić cechy legalizacyjne umieszczone na wagach
- wykonać zdjęcia miejsca ważenia
- dokonać przemieszczenia ładunku i zażądać ponownego ważenia
- zamieścić w protokole kontroli wszelkie uwagi dotyczące nieprawidłowości podczas ważenia
- nie podpisać protokołu
- zostać szczegółowo poinstruowany o sposobie najazdu na wagę, prędkości najazdu itp. (takie elementy znajdują się na pewno w instrukcji obsługi wagi - zapoznaj się z nią)
Ponadto:
- w trakcie pomiarów przy użyciu wag najazdowych do pomiarów statycznych pod wszystkimi kołami pojazdu lub zespołu pojazdów powinny znajdować się wagi (mogą być one jednak zastąpione gumowymi podkładkami wyrównawczymi o tej samej grubości co waga)
- temperatura otoczenia w czasie ważenia, mierzona na wysokości 1 m od gruntu, w miejscu osłoniętym od opadów atmosferycznych i bezpośredniego oddziaływania promieni słonecznych, nie powinna wykraczać poza zakres od -10oC do +40oC (chyba że instrukcja użytkowania wagi dopuszcza pracę w innych temperaturach)
- temperatura otoczenia powinna zostać odczytana z termometru posiadającego legalizację
- odczyt wskazań z przyrządów pomiarowych musi być dokonywany w Twojej obecności lub obecności Twojego kierowcy
- za pomocą wagi pomostowej można sprawdzić wyłącznie DMC pojazdu
- za pomocą wagi ważącej każda oś oddzielnie nie można ważyć DMC pojazdu
- stanowisko ważenia pojazdów powinno posiadać utwardzoną równą nawierzchnię
- pochylenie podłużne nawierzchni w obszarze ważenia, tj. na odcinku drogi (placu), na którym znajduje się pojazd, nie powinno przekraczać 1%, a pochylenie poprzeczne - 2%
- przed rozpoczęciem pomiarów wagi powinny zostać w odpowiednim czasie włączone oraz wyzerowane zgodnie ze wskazaniami producenta
- z każdej kontroli sporządzany jest protokół, stanowiący podstawę do ukarania. Brak protokołu = brak kary